Skuteczne zarządzanie informacją wymaga jej klasyfikowania i podziału w zależności od potrzeb informacyjnych menedżerów. Temu właśnie celowi służy SIM (System Informacji Marketingowej), który jest specjalnie stworzonym narzędziem służącym generowaniu, przetwarzaniu, zapisywaniu i późniejszemu wykorzystywaniu informacji, służących do podejmowania decyzji marketingowych.
Architektura SIM oparta jest na komputerowych bazach danych, bez których wszystkie czynności związane z ich wykorzystaniem byłyby po prostu niemożliwe albo zabierałyby ogromnie dużo czasu. Przyczyny, jakie zadecydowały o powstaniu SIM, były wielorakie, a do najważniejszych należały niewątpliwie:
– ograniczona ilość czasu na podejmowanie decyzji,
– zwiększająca się kompleksowość i zakres działań marketingowych,
– konieczność optymalizacji zasobów materiałowych i ludzkich,
– ciągła fluktuacja liczby klientów
– stały wzrost liczby informacji, pochodzących ze źródeł zewnętrznych i wewnętrznych zapisywanych w bazach danych oraz możliwość szybkiego do nich dostępu.
Dobrze zaprojektowany SIM oferuje menedżerom informacje w bardzo krótkim czasie, o niskim koszcie pozyskania i mające kompleksowy charakter (różne źródła pochodzenia danych). Pozwala to decydentom nie tylko na ciągłą kontrolę wielkości i struktury sprzedaży produktów, ale również na kontrolę rynku i zachowań konkurencji, zachowań klientów oraz na kontrolę realizacji zadań marketingowych w odniesieniu do celów ustalonych w ramach strategii marketingowej firmy.