Blog spółkowy: gotowe spółki zoo - Warszawa: na sprzedaż, do rejestracji lub do założenia spółek!

Kierowanie warunkami pracy

Warunki pracy dotychczas często były postrzegane raczej jako potencjalna przyczyna niezadowolenia niż źródło aktywności. Najczęściej ludzie kierują się motywami wewnętrznymi, natomiast do warunków zewnętrznych przywiązują znacznie mniejszą wagę, z wyjątkiem sytuacji, kiedy wpływają one na wizerunek zawodowy łub możliwości działania. Mają oni jednak skłonność zrzucać swoje niepowodzenia na otoczenie. Ludzie motywowani silnie swoimi zadaniami, mniej zwracają uwagę na wykładzinę dywanową w biurze, niż niektóre osoby o niewielkim poczuciu odpowiedzialności. Lecz zbyt ambitna misja kończy się czasami „zadyszką” z powodu braku środków logistycznych i wsparcia materialnego.

Wszystko jest zatem kwestią równowagi. Początkowo źle kierowane sprawy środowiska pracy prowadzą do powierzchownie niewielkiego niezadowolenia, ale po długim okresie mogą one być potraktowane przez pracowników jako brak szacunku dla nich, a nawet jako nierespektowanie ich warunków życia, a więc udają również głębokie zaangażowanie.

Kiedy na formułowane roszczenia materialne brak jest odpowiedzi, większość pracowników dopatruje się w tym dowodów braku uznania. Połamane krzesło lub przeciąg w biurze są drobiazgami z punktu widzenia organizacji, ale nie w oczach osób, którzy cierpią z tego powodu. Warunki pracy w coraz większym stopniu są postrzegane jako dziedzina podlegająca negocjacjom. Na przykład czas pracy i organizacja czasu pracy stały się przedmiotem porozumień umownych, wraz z bezpośrednim ich połączeniem z motywacjami indywidualnymi pracowników.

Skrócenie czasu pracy przez długie lata było przedmiotem roszczeń pracowniczych, natomiast organizacja czasu pracy (jeg° rozkład i wykorzystanie) jest jeszcze raczej sprawą dalszych negocjacji w interesie zainteresowanych stron. Pracownicy zmierzają do uzyskania większej niezależności, przedsiębiorstwa dostrzegają w tym korzyści wynikające z elastyczności. W tej właśnie perspektywie można rozpatrywać kwestię jakości życia w procesach pracy. W dalszej części naszych rozważań skoncentrujemy się na przedstawieniu instrumentów, które służą do określania lub regulowania warunków pracy, takich jak:

– przepisy wewnętrzne, ewentualne sankcje związane z ich przestrzeganiem oraz sposoby ich stosowania:

– kierowanie warunkami pracy, higieny i bezpieczeństwa:

– organizacja czasu pracy:

– działania szczególne wobec jednostek, grup lub kategorii zawodowych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.