Blog spółkowy: gotowe spółki zoo - Warszawa: na sprzedaż, do rejestracji lub do założenia spółek!

System identyfikacji wizualnej

Pierwszy całościowy system identyfikacji wizualnej firmy opracował wraz ze swoim zespołem Peter Behrens, projektant niemieckich zakładów sprzętu elektrycznego AEG. Objął on znaki towarowe, wyroby, opakowania, budynki, wyposażenie biur oraz materiały promocyjne.

Obecnie system identyfikacji wizualnej firmy składa się zarówno z systemu wizualnego, jak i systemu zachowań (styl kontaktowania się z otoczeniem firmy) oraz systemu działań promocyjnych (w tym również przekazów dźwiękowych). Zasadą jest, że projekt systemu wizualnego determinuje wszystkie elementy identyfikacji i tworzy spójny kompleks obejmujący kilka lub kilkaset elementów systemu.

Na system identyfikacji wizualnej składają się nazwa, znak, kolorystyka, druki akcydensowe, środki transportu, architektura elewacji i wnętrza oraz system informacji przestrzennej.

Nazwa powinna firmie pomóc odróżnić się od konkurentów i stworzyć pożądany obraz jej działania. W pewnych okolicznościach dalsze utrzymywanie nieodpowiedniej nazwy firmy może być nieopłacalne. Nazwę firmy należy zmienić, gdy:

– 1) nie odpowiada zakresowi działania firmy, tzn., że firma się rozwija i zaczyna prowadzić coraz bardziej różnorodną działalność obejmującą sektory daleko odbiegające od jej pierwotnego pola działań, np. firma Konsultex prowadząca na początku swojej działalności prawne usługi doradcze zaczęła produkować i dystrybuować okna PC\(

– 2) jest zbyt długa, np. Przedsiębiorstwo Obsługi Technicznej Maszyn i Obróbki Skrawaniem SA, co utrudnia jej zapamiętywanie przez klientów oraz znacznie wydłuża czas przedstawiania się osób przyjmujących telefony w przedsiębiorstwie,

– 3) jest już stosowana przez inne firmy, co stało się po rozpadzie dawnych zjednoczeń, doprowadzając do powstania kilku Pollen czy Mostostali: tego typu nazwy, chociaż często wykorzystujące atut znajomości marki szczególnie pośród zagranicznych partnerów, mogą okazać się trudnym balastem w sytuacji zlej jakości produktów lub świadczonych usług.

Znak jest elementem, który powinien oddawać charakter i styl działania firmy. Ponadto powinien spełniać kryteria oryginalności, trafności przekazu oraz zwartości optycznej formy i czytelności dla otoczenia. Według tygodnika „Fortune” istnieje kilka podstawowych typów znaków firmowych:

– 1) symbole i logotypy, które posiada najwięcej firm np. SHELL, KLM, TOYOTA, JAGUAR,

– 2) sam logotyp bez symbolu, np. SONY, CANON,

– 3) sam logotyp z zintegrowanym elementem graficznym, np. SANYO, IBM.

System identyfikacji wizualnej – kontynuacja

Obecnie charakterystyczna jest tendencja do stosowania znaków opartych na symbolach niosących ze sobą określone treści, mające zwiększać za- uważalność tego znaku, a jednocześnie wyrażać charakterystyczne cechy danej organizacji. Przykładem tego typu działań jest np. sylwetka bizona jako symbolu grupy PKO SA. Każdy znak i nazwa posiada swoją wartość, co prowadzi do tworzenia swoistych rankingów marek. I tak np. nazwa i znak piwa GUINNESS według magazynu „Financial World” warta była 2 mld USD.

Kolorystyka formuje podstawę systemu wizualnego, tworząc atmosferę, kształtując percepcję i odczucia potencjalnych klientów wobec firmy. Bardzo często tworzą się nierozerwalne związki skojarzeniowe firma-kolor, np. COCA-COLA – czerwony, PEPSI – czerwono-biało-niebieski, IKEA – żółto-niebieski. Najlepiej to powiązanie koloru z firmą jest widoczne w przypadku stacji benzynowych, np. British Petroleum – zielony, Aral – niebieski, State Oil – pomarańczowy. Wybór kolorystyki uzależniony jest od rodzaju reakcji, jaką chcemy wywołać u odbiorcy. Jeżeli chodzi np. o wywołanie większej zauważalności, preferowane będą kolory czerwony, zólto- -niebieski czy pomarańczowy. Natomiast jeżeli chcemy u odbiorcy wywołać określony nastrój, to musimy przyjęte kolory dostosować do charakteru przedsiębiorstwa, np. kolorami firmowymi Banku Handlowego jest ciemnoniebieski i srebrny, mające wywoływać u odbiorców nastrój profesjonalizmu (ciemnoniebieski) i wiarygodności (srebrny). Jednakże wybierając kolorystykę należy myśleć w sposób globalny, tzn. trzeba uwzględniać różną wartość barw w zależności od nośnika identyfikacji. Oddziaływanie np. koloru czerwonego na wizytówce jest inne aniżeli na elewacji lub we wnętrzach budynku biurowego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.